lördag 3 augusti 2019

Töjbyn

I detta nu sitter jag i bilen på väg från Hamburg till Koblenz. Första veckan på semestern startade fantastiskt, som sig bör. Vi brukar starta vår semester i Finland hos Pernilla o Jonas, närmare bestämt i Töjbyn där dom har ett underbart sommarställe.

Dom har som tradition att när man svängt in på deras grusväg, där man åker de sista 10 minuterna, tar men en GIN longdrink, vägen kallar dom för Longdrink-road. Vi är inte sena att följa traditionen.
Dock brukar vi köpa ett flak Longdrinks på Silja Line (Stockholm-Åbo) men eftersom vi i år bilade från Haparanda så blev det ju ingen båtfärja och vi hade därmed ingen Longdrink. När vi lunchade i Finland såg jag ett Lidl och bad Henry svänga förbi. Henry var tveksam. 

Henry - Det där lär ju va jättedyrt.
Suss - Nä men jag köper bara 2 burkar så det är lugnt.
Ekonomen Henry mumlar nåt, inte helt nöjd. Han tycker som vanligt att det är onödigt. 

När jag står i kassan kom jag på att Pernilla, Jonas, Linda och Fredrik som också är på väg till Töjbyn men från Umeå, inte heller åker Silja så dom har ju bergis inte heller några Longdrinks. Så jag springer iväg och hämtar ett 6-pack (utan att titta på prislappen) i sånna här lägen är ändamålet viktigare än priset, något min man aldrig kommer att förstå. Jag betalar 15 Euro för ett 6-pack 😲 det är väl typ vad en hel platta kostar på båten 😂 Jag ber INTE om kvittot och hoppas på att min man inte ska fråga vad det kostar. Men det är ju att hoppas på för mycket, vi pratar ekonomen Henry nu.

Jag tänkte att vi skulle lägga 4 st Longdrinks vid stolpen till grusvägen så dom inte skulle bryta traditionen, viktigt. Hur som haver, vi åker iväg och så kommer ju såklart frågan från Henry:

Henry - Varför köpte du ett 6-pack, du skulle ju bara köpa 2 st? Dom där var ju inte gratis, kostade säkert 10 Euro för 6 st?
Suss - Jag tänkte att vi skulle lägga 4 st vid början av grusvägen så dom andra också fick varsin eftersom dom inte heller åker Silja så dom har ju inte heller Longdrinks. 
Henry - Okej, men vad kostade dom då, det var minst 10 Euro va?
Suss - Mmmmm
Henry - Vaddå? Vad kostade dom då? Mer eller? 12 Euro?
Suss - Mmmm 15 säger jag lite lågmält och hoppas Henry inte skruvat upp hörapparaten. Men när han vill höra hör han fanimej allt!
Henry - VAA!! Men för faaan! Har du betalt 15 Euro för 6 st Longdrinks!!! Och dessutom åker dom andra ju båt mellan Umeå och Vasa, på den båten kan dom ju också handla Taxfree!! Dom har ju säkert handlat egna!
Suss - Jahaa 😳

På väg mot Töjbyn stannade vi vid en fantastisk strand, Kalajuki, som är Henrys barndomsminne, dock stormade det nåt galet.

Fru Joona hade Jour måndag och tisdag så först jobb i bilen, inga konstigheter. 
Sen jobb i Töjbyn med bästa utsikten och på det blev jag serverad vinlunch, inga klagomål där inte. Det ser ut som jag sitter ute men jag sitter faktiskt inne vid köksbordet 😄



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar