måndag 29 juli 2019

On the road

Nu har vi lämnat Haparanda och är på väg till Töjbyn i Finland för några dagar hos Pernilla med familj.

Haparanda bjöd på varmt väder och sol, närmare bestämt 33 grader, idag 13 grader. Sverige i ett nötskal, högt och lågt om vartannat.

Jag har jobbat hela förra veckan, i tisdags jobbade jag i bilen på väg upp till Umeå och i onsdags jobbade jag i bilen från Umeå till Haparanda. Går hur bra som helst. Sitter med laptopen i knät med internetdelning via mobilen. Kopplar upp mig mot kunder och tar supportsamtal, mailar och donar. Funkar klockrent.

I lördags fyllde Henrys mamma 80 år, hujedamig. Alla är vi olika kan man väl säga, det har varit många turer med det här firandet kan vi väl säga. Jag hade lovat sedan länge att ta hand om allt, dvs beställa mat, pynt och allt runt omkring. Henrys mamma, Anna-Lisa tar hand om inbjudningar. Enkelt! Eller hur?

Anna-Lisa har sagt att jag ska beställa mat från Catering för 25 personer, därtill gjorde jag 2 matiga sallader och ostbricka med kex. Jag frågade Henry vilken tid vi ska beställa maten och han säger kl 14.00, jag tyckte det var tidigt (jag trodde det skulle vara en kvällsfest och tänkte i alla fall klockan 16.00 men nä) hur som haver, kl 14.00 har vi beställt maten.

Torsdag kväll frågar jag om hon har koll på hur många hon har pratat med, dvs hur många som kommer?
Anna-Lisa - Näää, jag har inte pratat med någon alls! Vi får se om det kommer någon!
Jag o Henry - 😲😲 ursäkta men har du inte pratat med någon alls?
Anna-Lisa - Näää det är bara 3 st från reumatikerförbundet som sagt att dom kommer.
Henry - Men på riktigt, har vi beställt mat för 25 pers och du vet inte om det ens kommer någon.
Anna-Lisa - Joo men det brukar komma några.
Henry - Okej, vilken tid har du sagt då?
Anna-Lisa - Nä jag har inte sagt någon tid med kl 12 tror jag.
Henry o Jag i mun på varandra- Klockan TOLV???? Då har vi ju precis ätit frukost! Vi har sagt klockan 14.00 till cateringfirman och det trodde vi var för tidigt.
Anna-Lisa - Jaaa men när Mauri fyllde 80 då kom dom första klockan 11. Då får ni ringa cateringfirman och säga att dom kommer tidigare. 


Majj gadd alltså, ingen planering för fem öre eller ens en hint om vad som ska ske. Jag tycker det är pinsamt att ringa cateringfirman och Henry vägrar. Cateringtjejen är en vän till Anna-Lisa så jag tycker hon kan ringa, men hon vägrar också, va faan, Henry gick bananas och jag fick näst intill ett migränanfall. När Anna-Lisa gick på toa sa jag lågmält till Henry
Fredag kväll skulle vi pynta med 80-års ballonger, flaggor ute på staketet och blommor på bordet som skulle bli en överraskning när hon vaknade. Men tror ni tanten gick och la sig, nä! Hon klev runt i huset till kl 00.30, på riktigt, jag stod och vevade runt och undrade va fasiken hon höll på med. Henry frågade henne flera gånger om hon inte skulle lägga sig. Men nä hon skulle göra ditten o datten. När hon äntligen la sig kunde vi fixa i ordning, jag ville ju lägga mig för vi skulle ju upp tidigt dan efter, inte tänkte ju hon på det men va faaan lixom. 
08-orna ställer till fest...
Det var bara att kliva upp i ottan och börja göra sallader, flytta möbler, pynta med ballonger, ta fram porslin etc etc. När allt var klart och man själv var färdigduschad till kl 12.00 så väntar vi....och väntar...de första gäster kommer kl 13.30....om inte ännu senare 🤣 
Anna-Lisa var mycket nöjd med dagen och jag har hört finska så det sprutar ur öronen. Kan fortfarande inte förstå ett ord. 

- Nu blev jag påmind varför vi bara är här var tionde år. Vilken cirkus 🤣










När man är i Finland "fultankar" man, dvs man tankar brännolja. Lågskattediesel som min ekonomiska man tjänar flera hundralappar på. Olagligt att köra på i Finland, dock inte i Sverige. Att vi skulle bila ner genom Finland hade vi glömt 😀


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar